12 Temmuz 2015 Pazar

Macaristan'daki Osmanlı Eserleri Gezisi

Nihayet uzun zamandan beri istediğimiz güzel bir tur yapabildik. Aslında yapalı epey oldu ama ben daha yeni yazıya dökebiliyorum.

Yurtdışında yaşamaya başlamadan önce tarihten pek hazetmeyen,hiç milliyetçi sayılmayacak biriydim. Lakin gurbet tuhaf birşey arkadaş.. İnsan biraz okuyunca, hele ki gözleriyle görünce kalan eserleri, etkilenmek mümkün değil..Velhasıl,ben bir oldum tarihsever, eserler de beni benden aldı..Uzun zamandır bu kadar heyecanla ve gözlerim dolu dolu bir tur yapmamıştım.
Öncelikle rotayı biz belirledik. Bu rotada, geçen sene buralara yolu düşmüş ve tanışma fırsatı bulduğumuz (eğer burayı okuyorlarsa çok selam ve saygılar kendilerine ve ailesine)Zübeyir Özçelik Bey'in katkısı büyüktür.
Rotamız şöyle idi:
9.Siofok
10.Budapest
11.Miskolc

Bilmeyenler için eklemeliyim ki Eğri seferinin gerçekleştiği bölge,Eger şehrinde de zamanın 'Kethüda Camii'nin minaresi günümüze kadar gelmiştir.Ayrıca, Eger Kalesi ve civarındaki Valide Sultan Hamamı açık hava müzesi şeklinde korunmaktadır. Bizim yaşadığımız yere yakın oldugu için biz bu turumuza eklemedik, bilginiz olsun.
Valide Sultan Hamamı, açık hava müzesi,Eger

Eger Kalesi,Eger
 Kethüda Camii Minaresi,Eger

İlk durak Mohacs,Miskolc'ten 397 km uzaklıkta, Tuna kıyısında bır şehir. Kısa bir şehir turunun ardından Mohacs Meydan Muharebesi'nin yapıldığı yerlere doğru uzandık ve Mohacs Savaş Müzesi'ni(Mohacs Törterelmi Emlekhely) ziyaret ettik.
Adres Bilgisi: Mohacs’tan “Satorhely” köyü istikametine giderken 5-6 km sonra sağda “Mohacs Törterelmi Emlehhely” yön tabelası mevcut. Giderken sol tarafta kalıyor.

Mohaç Savaş Müzesi, Mohacs
Mohaç Savaş Müzesi'nden Mohaç Ovası, Mohacs

Müzenin girişi ücretli, şu an ne kadar hatırlamıyorum,zemin katında zamandan kalan eşyalar sergileniyor ve 2 farklı kısa film mevcut. Filmler istenilen yabancı dilde oynatlabiliyor,Türkçe de mevcut.
Müzenin en üst katında bir kafeterya mevcut,Türk kahvesi de bulunuyor. Orada oturup Mohacs ovasını izleyip kahvenizi yudumlayabilirsiniz.

İkinci durağımız, Siklos. Termal banyolarıyla ünlü bir yer.Sağlı sollu üzüm bağları yemyeşil uzanmakta. Burası bizi en şaşırtan yer oldu. Osmanlı'dan günümüze kalan ve hala etkin kullanılan küçük bir camii, Malkoç Bey Camii..
Adres Bilgisi: Siklos Köyü Malkoc Bey Camii  (Kossuth Ter 15, 7800 Siklos . Camiinin ön tarafında belediye binasında camiyle ilgilenen Boşnak aile var, Cuma günleri Boşnak Müslümanlar Cuma namazı kılıyor, civarda Müslüman mezarlığı da mevcut.
Malkoç Bey Camii, Siklos

Camii'de biraz vakit geçirip inceleyip dolaştıktan sonra atladık arabamıza ve doğruca Harkany..
Harkany,Boşnak ailelerin yaşadığı bir köymüş, pastanalerde Burek adıyla,Boşnak böreği bulabilmek mümkün. Biz yemedik ama dilerseniz bulunabilir.

Ve konaklama yerimiz olan Pecs'e doğru yola çıktık. Bu arada mehter marşları CD'miz çalıyor, atlılarda dörtnala yanımızdan koşuyordu..

Pecs,bence Macaristan'daki en güzel şehirlerden biri..Yaşanılası bir yer..
Şehrin merkezinde yer alan Palatinus Hotel'de yer ayırtmıştım önceden. Bu arada bütün rezervasyonlarımızı Booking.com üzerinden yapıyorum. Otel, güzel bir oteldi. Çok şahane lüks olduğu söylenemez lakin hoş bir binası vardı.
Şehrin merkezinde olduğu için otelimiz, eşyalarımızı bırakıp, bir harita alıp, attık kendimizi dışarı. Bir yandan yemek yiyecek yer bakıyoruz, bir yandan şehir turu yapıyoruz:) Şehir çok büyük olmadığı için -ya da biz yürümeyi sevdiğimiz için-o gün yürüyerek dolaştık görülebilecek yerleri..
Adres Bilgisi:Gazi Kasım Paşa Camii, 1585'de inşaa edilmiş, şu an kilise olarak kullanılmakta, şehrin merkezinde meydanda yer alıyor.
Yakovalı Hasan Paşa Camii (7624Pecs,Rakoczi Utca) Avrupa'da, Osmanlı'dan günümüze tam olarak(minaresiyle) kalmış ve hala kullanılan tek camii.
İdris Baba Türbesi (7624 Pecs,Nyar Köz 1)Türbe açık olmadığından giremedik.
Gazi Kasım Paşa Camii, Pecs

Memi Paşa Hamamı, açık hava müzesi, Pecs

Yakovalı Hasan Paşa Camii, Pecs
İdris Baba Türbesi, Pecs
TV Kulesi ve Seyir Alanı, Pecs
TV kulesinden panaroma, Pecs

Ertesi gün, şehirde bulunan televizyon kulesine çıkıp, şehir manzarasını izledikten sonra, koyulduk tekrar yollara..İstikamet Szigetvar..

Szigetvar'da kale kapalı olduğu için çıkamadık ne yazıkki.. Ama civarda bulunan Ali Paşa Camii ve Türk Evi(kapalı olduğu için gezemedik) görülecek yerler arasında..
Adres Bilgisi:Ali Paşa Camii(şu an kilise olarak kullanılıyor)Zrinyi Ter 1, 7900 Szigetvar. Aracınızı bu civara park edip,kaleye yürüyerek çıkabilirsiniz. Kale içinde de camii bulunuyormuş.
Türk Evi (Török Haz) 7900 Szigetvar, Bastya Utca 3.

Ali Paşa Camii,Szigetvar

Ali Paşa Camii'nin içi, Szigetvar

Szigetvar Kalesi panaroması,Szigetvar

Türk Evi, Szigetvar

Szigetvar'da görülmesi gereken yerler arasında tabii ki Türk Macar dostluk parkını görmüştük.Kanuni Sultan Süleymanın ve Zrinyi Miklos'un anıtları bulunmakta. Biz biraz daha dolaşmak ve araştırmak için Szigetvar'ın ovayı görür tepelerine çıktık, Kanuni'nin iç organlarının bulunması muhtemel bölgeleri dolaştık. Fotoğraflar aşağıda..
Adres Bilgisi:Szigetvar Macar-Türk Dostluk Parkı, Szigetvar'ın 67 nolu yol tarafına doğru çıkışından 3-4 km sonra solda.

Tesadüfi Tarihi Eser,Szigetvar Tepeleri

Tarihi Eserin kapısı yazısı,Szigetvar Tepeleri

Diğer duvarında yazan,Szigetvar Tepeleri

Bitişik Bina,Szigetvar Tepeleri

Türk-Macar Dostluk Parkı,Szigetvar

Szigetvar'da dolaştıktan sonra Kaposvar'dan doğru geçip, Kanizse'ye iptal ederek Siofok'a vardık. Siofok,Balaton gölü kenarında hoş bir tatil beldesi. Biraz göl kenarında oturup sohbet ettikten sonra, Budapeşte'ye doğru yola koyulduk.
Budapeşte yakınlarında, Erd kasabasında da bir Osmanlı eseri olan Hamzabey Minaresi mevcut. Biz daha önce gitmiş olduğumuzdan bu seyahatimizde gitmedik. Ama fotoğrafları ve adres bilgisi şöyle.
Adres Bilgisi:2030 Erd, Mecset Utca 20
Hamzabey Minaresi,Erd

Ve geldik Budapeste'ye, Budapeste'de de Gül Baba Türbesi, Akıncılar Mezarlığı, Abdurrahman Abi Paşa mezarlığı, Galiçya Cephesi Şehitliği ve Türk Hamamları da Osmanlı'dan günümüze kalan eserler arasında..Bir de Mustafa Kemal Atatürk yürüyüş yolu var ki,  yemyeşil ağaçlar arasında, görülmeye değer..

Biz gezdik gördük, darısı isteyenlerin başına..